চিরকাল নাহি করি প্রেমভক্তি-দান ।
ভক্তি বিনা জগতের নাহি অবস্থান ॥১৪॥
সকল জগতে মোরে করে বিধি-ভক্তি ।
বিধিভক্ত্যে ব্রজভাব পাইতে নাহি শক্তি ॥১৫॥
ঐশ্বর্য্যজ্ঞানেতে সব জগৎ মিশ্রিত ।
ঐশ্বর্য্যশিখিল-প্রেমে নাহি মোর প্রীত ॥১৬॥
ঐশ্বর্য্যজ্ঞানে বিধি-ভজন করিয়া ।
বৈকুণ্ঠেতে যায় চতুর্ব্বিধ মুক্তি পায়্যা ॥১৭॥
সার্ষ্টি, সারূপ্য, আর সামীপ্য, সালোক্য । …
আপনি করিব ভক্তভাব অঙ্গীকারে ।
আপনি আচরি ভক্তি শিখাইমু সভারে ॥২০॥
আপনি না কৈলে ধর্ম্ম শিখান না যায় ।
এই ত সিদ্ধান্ত গীতা-ভাগবতে গায় ।২১॥ …
যুগধর্ম্ম-প্রবর্ত্তন হয় অংশ হৈতে ।
আমা বিনা অন্যে নারে ব্রজপ্রেম দিতে ॥২৬॥
সন্ত্ববতারা বহবঃ পঙ্কজনাভস্য সর্ব্বতোভদ্রাঃ ।
কৃষ্ণাদন্যঃ কো বা লতাস্বপি প্রেমদো ভবতি ॥২৭॥
তাহাতে আপন ভক্তগণ করি সঙ্গে ।
পৃথিবীতে অবতরি করিমু নানা রঙ্গে ॥২৮॥
এত ভাবি কলিকালে প্রথম সন্ধ্যায় ।
অবতীর্ণ হৈলা কৃষ্ণ আপনি নদীয়ায় ॥২৯॥
cira-kāla nāhi kari prema-bhakti-dāna |
bhakti vinā jagatera nāhi avasthāna ||14||
sakala jagate more kare vidhi-bhakti |
vidhi-bhaktye vraja-bhāva pāite nāhi śakti ||15||
aiśvarya-jñānete saba jagat miśrita |
aiśvarya-śikhila-preme nāhi mora prīta ||16||
aiśvarya-jñāne vidhi-bhajana kariyā |
vaikuṇṭhete yāya catur-vidha mukti pāyyā ||17||
sārṣṭi, sārūpya, āra sāmīpya, sālokya | …
āpani kariba bhakta-bhāva aṅgīkāre |
āpani ācari bhakti śikhāimu sabhāre ||20||
āpani nā kaile dharma śikhāna nā yāya |
ei ta siddhānta gītā-bhāgavate gāya |21|| …
yuga-dharma-pravartana haya aṁśa haite |
āmā vinā anye nāre vraja-prema dite ||26||
santv avatārā bahavaḥ paṅkaja-nābhasya sarvvato-bhadrāḥ |
kṛṣṇād anyaḥ ko vā latāsv api premado bhavati ||27||
tāhāte āpana bhakta-gaṇa kari saṅge |
pṛthivīte avatari karimu nānā raṅge ||28||
eta bhāvi kali-kāle prathama sandhyāya |
avatīrṇa hailā kṛṣṇa āpani nadīyāya ||29||
(Caitanya-caritāmṛta: 1.3.14–18, 20–21, 26–29)
“[After his descent (avatāra) at the end of the Dvāpāra-yuga, Śrī Kṛṣṇa mused:] ‘For a long time, I have not bestowed the gift of prema-bhakti [upon the world], and without bhakti the world has no stability. The whole world engages in injunction-based (vidhi) bhakti to me. There is no power in injunction-based bhakti [however] to attain Vraja-bhāva. The whole world is mixed with awareness of [my] aiśvarya (masterdom). My satisfaction does not come about [however] through prema slackened by [awareness of my] aiśvarya. By performing injunction based worship with awareness of [my] aiśvarya, people go to Vaikuṇṭha upon attaining [one or more of] the four types of mukti: sārṣṭi [i.e., possessing opulence akin to mine], sārūpya [i.e., possessing a form akin to mine], sāmīpya [i.e., dwelling in my personal company], and sālokya [i.e., dwelling in my domain]. … [Therefore,] I will personally accept the bhāva of a bhakta, and I will teach everyone bhakti by practicing it personally. Dharma cannot be taught if one does not follow it personally. This is the conclusion sung in the Gītā and Bhāgavatam [see, e.g., BG 4.7–8, 3.24, 3.21]. … Propagation of the dharma for the age can be done by an aṁśa [i.e., a partial manifestation of myself]. No one other than I [however] can bestow Vraja-prema [since it is said], “There may be many all-auspicious avatāras of he of lotus-navel [i.e. Bhagavān], but who other than Kṛṣṇa is the bestower of prema upon even creepers?” Thus, I will personally descend to the earth with my bhaktas and engage in various merriments.’ Musing thus, Kṛṣṇa personally descended in Nadia during the first phase of the Age of Kali.”